Peuterspeelkamer Windekind

In Basisschool Tiliander is sinds mei 2008 peuterspeelkamer ‘Windekind’ gevestigd. De peuterspeelzaal is toegankelijk voor jonge kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot de leeftijd waarop zij naar de basisschool gaan. Zoals omschreven in de gemeentelijke verordening Peuterspeelzaalwerk, stimuleert Windekind de ontwikkeling van peuters door spelen en ontmoeten.

Ruimte voor eigen ontdekkingstocht

Peuters zijn veel bezig met onderzoeken. Bij Windekind stimuleren wij hun vindingrijkheid en geven we het kind alle ruimte de wereld om hem heen te verkennen. Natuurlijke materialen zoals hout, wol en katoen spelen daarbij een belangrijke rol. Evenals voorwerpen uit de natuur, zoals schelpen en dennenappels. De seizoenstafel illustreert het jaargetijde of sluit aan bij een jaarfeest zoals wij die vieren binnen de vrije school en Windekind.

Vast ritme

Vanaf 28 augustus 2023 zijn we geopend van 07.30 uur tot 18.30 uur. Bestaande uit 2 dagdelen, 07.30 uur tot 13.00 uur en van 13.00 uur tot 18.30 uur. Alle peuters komen minimaal twee ochtenden. Daarnaast is het mogelijk om meerdere dagdelen af te nemen. Wij werken zoveel mogelijk met vaste groepen, met dezelfde kinderen en vaste leidsters. We stimuleren daarom om de kinderen in ieder geval op twee vaste dagen te laten komen. Dat zijn de ma/do groep, di/vr groep of de woe/vr groep.

Andere samenstelling van dagdelen kunnen wel maar gaan in overleg met de locatieleidster.

Het werken met gewoonten en rituelen in een vast dagritme staat centraal. Bij Windekind bestaat het dagritme in de ochtend uit: De ochtendkring met spreuk, zang en spel, het vrij spel, brood bakken, samen opruimen, fruit eten, voorlezen, naar de wc gaan of verschonen, buitenspelen, samen lunchen en afsluiting in de kring aan het eind van de ochtend. De middagen gaan de kinderen die blijven om 13.30 rusten of slapen, eten we verse soep met cracker, en is er ruimte voor vrij spel. We sluiten de dag af met kabouter Wouter weer naar bed te brengen en een verhaaltje voor te lezen. Tussen 17.00 en 18.30 worden de kinderen opgehaald.

De leidsters

De peuterspeelzaalleidsters hebben regelmatig pedagogisch overleg. Ook volgen zij met regelmaat cursussen op hun vakgebied. We werken met twee vaste gediplomeerde leidsters met max 16 kinderen. In de middag is er 1 leidster met max 8 kinderen. In de middag is er altijd een achterwacht of leidsters van de BSO aanwezig in de school.

Stichting Istia

Vanaf 1 september 2019 maakt Peuterspeelkamer Windekind deel uit van Istia Kinderopvang. Istia verenigt kinderdagcentra die op antroposofische grondslag kinderopvang bieden. U kunt uw kind daarom vanaf nu aanmelden via de website van Stichting Istia: http://www.kinderopvangistia.nl/kinderopvang-tilburg/

Locatieleidster: Ester van Baalen
Istia Kinderopvang Tilburg