Jaarfeesten op School

Het onderwijs op onze school is in een bepaalde zin religieus. Religieus in de zin van haar oorspronkelijke betekenis zijnde: verbinding. We willen de verbinding, die het kind heeft met de natuur, bewaren en verzorgen. Tevens leggen we verbinding met het leven op aarde. Door warme belangstelling voor de verschijnselen in deze wereld, worden gevoelens van eerbied en verwondering gewekt. Zo heeft het religieuze element te maken met dat deel van de mens dat van nature de verbinding zoekt met de natuur, het leven en de ander.

Deze elementen zijn ook terug te vinden in de vieringen van de jaarfeesten. We kiezen als school bewust voor een vorm die aansluit bij dat wat er beleefbaar is in de natuur. Door het ritme van de seizoenen en de jaarfeesten krijgt het jaar contour. Het is niet slechts het voortschrijden van de tijd maar een beweging die het jaar zin en inhoud geeft. Elk seizoen roept iets anders en unieks op in de mens.

Zo beleven we in de lente en zomer dat ons bewustzijn steeds meer naar buiten gericht wordt. Bomen, grassen en bloemen tonen ons in toenemende mate de groeikracht van de natuur. We worden als het ware uitgenodigd om erop uit te gaan, te genieten van de zon en het buitenleven. Maar als we na de zomervakantie weer naar school gaan, en de herfst langzaam haar intrede doet, roept dat een heel andere stemming bij ons op. De natuur trekt zich terug, plant en blad verdort, ook wij keren ons innerlijk meer naar binnen toe. De koude, donkere herfststormen doen een appèl op ons als mens: kunnen we het licht en de warmte van de zomer in ons hart bewaren tot de nieuwe lente aanbreekt?

Verbinding is een belangrijk thema in de school en bij de viering van de jaarfeesten. Oprechte belangstelling en een open houding ongeacht welke aard, mogelijkheden, beperkingen of culturele achtergrond iemand meebrengt, zorgt voor begrip en solidariteit. We kiezen voor feesten waarbij iedereen zich uitgenodigd en thuis kan voelen. Daarnaast komen in de jaarklassen feesten uit verschillende religies en culturen aan bod, passend bij de jaarthema’s en vertelstof.

Het jaar is verdeeld in vier periodes, die ieder worden afgesloten met een jaarfeest:

  • Herfstfeest
  • Winterfeest
  • Lentefeest
  • Zomerfeest

Tijdens het Herfstfeest en de periode die eraan vooraf gaat staan onder anderen de volgende thema’s centraal:

  • Oogst
  • Delen
  • Compassie
  • Dankbaarheid
  • Moedig/dapper zijn
  • Loslaten

Tijdens de periode naar het Winterfeest zijn dat:

  • Licht in de duisternis
  • Vertrouwen
  • Koesteren
  • Samen zijn
  • Eerbied

Lentefeest:

  • Nieuw leven
  • Hoop
  • Groei
  • Verwachting
  • Ontluiken

Zomerfeest:

  • Naar buiten
  • Loutering
  • Natuur beleven
  • Sunlight
  • Uitbundig zijn

Graag vieren we een deel van deze feesten met u samen, houd u vooral de jaarkalender en de weekberichten goed in de gaten.

Ook vragen we u als ouder om ons te helpen met het inhoudelijk en praktisch vormgeven van de feesten. Zo is het bijvoorbeeld fijn als er lekkers gebakken wordt en de tafels nu en dan mooi gedekt worden. Klusjes genoeg… Op deze manier maken we er een fijn feest van, een feest waarbij eenieder zich betrokken voelt.

Meisje | Tiliander